2007. május 16. 23:07, Szerda
|
Felbontás: 6 megapixel (2816×2112) Optikai zoom: 10x (28-280mm) Videórögzítés: 840 x 480, 30 képkocka/másodperc, hanggal LCD kijelző: 2,5", 207 000 pixel
Memóriakártya: SD, SDHC, MMC
Energiaellátás: Li-ion akkumulátor
Aktuális bruttó kisker. ára: kb. 85 000 Ft
|
|
A Panasonic-nak kétségkívül komoly szerepe van a jóminőségű ultrazoom kompaktok elterjesztésében, de persze nyilvánvalóan segítik ebben a Leica objektívjei is. A mostani DMC-TZ2 elődje, a
TZ1 alapkoncepciója a típusjelzésben is szerepel: TZ - Travel Zoom, tehát igazi útitárs: kicsi, strapabíró és erős zoom van benne. A DMC-TZ2 miközben megtartotta elődje alapkoncepcióját, tovább lett fejlesztve és még jobb lett.
Az erős zoom optikák kétségkívül praktikusak, de rendszeresen kritika is éri őket a tipikus problémák miatt. Azonban az ultrazoom-os kompaktok megitélésében - amilyen a Panasonic Lumix DMC-TZ2 is - feltétlenül figyelembe kell venni azt, hogy milyen vásárlói rétegnek készültek, és a felhasználóik milyen igényeket támasztanak velük szemben. Ezután pedig meg kell nézni az árcédulát is. Ilyen aspektusból nézve a teszt után biztos könnyebb lesz objektíven megitélni milyen is a Panasonic Lumix DMC-TZ2.
Kívülről
A DMC-TZ2 kék, ezüst és fekete színben kapható. Fontos kiemelnünk, hogy a gépnek van egy nagyobb testvére, a DMC-TZ3, mely alapvetően két dologban különbözik a nálunk lévő tesztgéptől: nagyobb, 7.2 megapixeles felbontása és 3 collos kijelzője van. A TZ2 nagyon jó benyomást kelt, minőségi felépítése meggyőző. Elődjénél valamivel kisebb, háza szinte mindenhol fémből van. Ez alól csak a gép alján lévő akkumlátor/memóriakártya ajtó kivétel, de ez is igényes és erős, pontosan illeszkedik.
Küllemét tekintve inkább hagyományosnak mondható mint trendinek, persze attól függ mit is nevezünk divatnak. Mindenesetre nagyon sok női jellegű színes és csillogó kiskompaktot lehet kapni, ezekhez képest a DMC-TZ2 feltétlenül komolyságot sugall. Elölről nézve az objektív átmérője nagyobb mint a legtöbb kompakt gépen, ráadásul alul mellette ott díszeleg a "Leica" és a "10x optical zoom" felirat, amit avatatlan szemeknek is bepillantást enged a gép tudásába. A tesztpéldány fekete színű volt, melyen a ezüst színű elemek nagyon csinosan mutattak - a DMC-TZ2 tehát nagyon ízléses, küllemét tekintve átlag feletti.
Kezelőszervek, ergonómia
A gép fogása elég jó, viszonylag stabilan lehet tartani. Ebben segít az elöl és hátul elhelyezett ujjtámasz. Ebben a kategóriában a gépek külső mérete miatt persze nemigen lehet ideális fogásról beszélni, legalábbis egy megtermett férfiember esetében. Ezt a tényt figyelembevéve ilyen szempontból dícséretet érdemel a DMC-TZ2, mivel jobb kézzel stabilan lehet fogni a gépet, miközben zoomolni és exponálni is tudunk. A gombok, kezelőszervek elhelyezése, kialakítása jó, lényegesen jobb mint egynéhány kompakt esetében melyeken egy idő után a túlságosan miniatürizált mütyürkék idegesítővé szoktak válni.
A gépen található gombok és kezelőszervek a szükséges mennyiségre korlátozódtak, és minden gomb praktikusan van elhelyezve. Funkcióját tekintve különösen hasznos a hátoldalon lent elhelyezkedő különálló "Func" (funkció) gomb, melynek használatával fotózás közben egy mozdulattal állíthatunk a legfontosabb paramétereken: a felvételi módon, fehéregyensúlyon, ISO érzékenységen, képarányon és felbontáson.
Kijelző, kereső
A gép 230 000 pixeles kijelzője a mai technikai színvonalnak megfelelően szép és tiszta képet ad, és fej felett tartva a gépet feltűnően éles szögből olvasható - főleg ha bekapcsoljuk az ilyen használatot megkönnyítő PowerLCD módot. Napsütésben a kijelző felülete viszont hajlamos olyan mértékben tükröződni, hogy semmit nem lehet rajta látni. A képfrissítés nagyon gyors, a kép éles, tehát a képernyő minősége jó - ami különösen fontos, mert átnézeti kijelző híján nagy szükség van rá.
Menürendszer, üzemmódok
Manuális beállítások nincsenek a DMC-TZ2-ben, programmódokban és egyéb automata funkciók tekintetében viszont teljes a választék. Kezelése a Panasonic gépekhez szokott felhasználóknak teljesen szokványos lesz, mivel elég régóta ugyanarra az alapra épül a gyártó fényképezőgépeinek menürendszere. Használata egyébként könnyen elsajátítható: ha valaki először tart a kezében ilyen gépet és nincs ideje elolvasni a használati utasítást, intuitív módon akkor is könnyen eligazodik a funkciók között.
A módtárcsán lévő "Simple" (egyszerű) mód esetében a beállítási lehetőségek a lehető legkevesebbre korlátozódnak - biztos sokan vannak akik csak ezt a programot fogják használni, és teljesen rábízzák magukat a gépre. Az "Intelligent ISO" mód használatakor az automatika figyeli, van-e mozgó tárgy a képen. Ha igen, úgy állítja be az ISO érékenységet, hogy a tárgy lehetőleg "kimerevedjen" - ez tipikusan olyan helyzetekben hasznos, ha mozgó gyermeket, járművet vagy egyebet szeretnénk fotózni gyenge fény mellett. Az "Intelligent ISO" használatával a képminőség is optimális marad, mivel az érzékenységet mindig csak a mozgás mértékéhez képest növeli, tehát olyan esetben ha nincs is mozgás, alacsony marad az érzékenység, és nem lesz minőségromlás.
Ahogy egy ilyen vásárlói rétegnek szánt géptől elvárható sok, összesen huszonegy féle programmód áll a felhasználók rendelkezésére. A könyebb orientálódás érdekében a programmódok a módtárcsán ráadásul két különböző állásban vannak elhelyezve, kikapcsoláskor pedig mindkét állásban megmaradnak a beállítások. Összesen hét féle szín beállítással lehet fotózni: hűvös, meleg, szépia, fekete-fehér, élénk és természetes.
Utazáshoz szánt gép lévén a Clipboard (vágólap) funkció a turistáknak készült. Használatával kis felbontásban készít felvételeket a gép, melyeket a belső memóriában helyez el, tehát ezek a fotók akkor is elérhetőek ha memóriakártyát cserélünk, vagy ha nincs is a gépben memóriakártya. Ráadásul szükség esetén nem kell a feljegyzett képeket a többi között keresgélni. Ez a funkció hasznos lehet, ha utazás közben fel szeretnénk jegyezni mondjuk egy vasúti menetrendet, vagy hasznos a térkép rögzítésére, és azt már nem is kell többet magunkkal hurcolnunk.
Az automata fehéregyensúly nagyon természetes színvilágot produkál, ami azért is fontos mert csupán négyféle fehéregyensúly mód van a DMC-TZ2-ben, a fluoreszkáló állás pedig hiányzik. Ezzel szemben viszont jó hír, hogy lehetőség van a fehéregyensúly kézi beállítására.
MEGA O.I.S. képstabilizálás
A hardveres képstabilizálás minden mostani Panasonic fényképezőgépben megtalálható - ezt semelyik egyéb gyártó nem mondhatja el magáról. Kézreeső helyen, az exponálógomb mellett találjuk a hozzá tartozó gombot, mellyel bekapcsolhatjuk, illetve választhatunk a két lehetőség közül: Mode1 - folyamatosan be van kapcsolva, tehát a keresőkép is stabilizálva van; és Mode2 - ebben az esetben csak exponáláskor aktivizálódik a rendszer. Az ember kétségkívül hajlamos a Mode1-et használni a legtöbbet annak ellenére, hogy az akkumulátor így értelemszerűen hamarabb lemerül. Pedig a Mode2 használatakor a stabilizálás hatásfoka láthatóan jobb, mivel a rendszer a folyamatos mozgás helyett az adott, legfontosabb pillanatban végzi el a szükséges mozdulatot, tehát az exponálásra koncentrál. Ez látszik az alábbi tesztfotókon, extrém körülmények között érdemes tehát ezt használni.
Off, Mode1, Mode2
A rendszer annyira hasznos, hatásfoka pedig annyira jó hogy az ember nem érti hogy tudott eddig nélküle élni. Bizonyára minden családi albumban vannak homályosra vagy elmosódottra sikeredett fotók, mivel a felhasználók legnagyobb része nem rendelkezik mélyrehatóbb ismeretekkel a fotózás területén, csak szeretne fontos pillanatokat megörökíteni. A képstabilizálás az esetek legnagyobb részében megoldja a remegő kéz problémáját.
Optika, képminőség
A Leica objektívnek az erőteljes zoom-on kívül van még egy nagyon előnyös tulajdonsága: a 28 mm-es nagylátószög. Beltéri, családi jellegű fotózásnál a kompakt gépeknél leggyakrabban alkamazott 35 mm sokszor nem elég, és a fotós nem tud eléggé hátralépni ahhoz, hogy mindenki beleférjen a képbe. Márpedig az ilyen jellegű gépekkel igen gyakran fotózzák egymást az emberek családi környezetben, zárt térben. Emellett természetesen a 280 mm-es tele állás is nagyon hasznos és jól ki lehet használni.
Zoomteszt
Az objektív fizikai mértét tekintve kicsi, miközben erőteljes, nyilván ennek tudható be, hogy egy kicsit lassú: fényereje nagylátószőgben F3.3, tele állásban F4.9 - ez az előd TZ1-hez képest rosszabb adat. Torzítások, aberrációk és vignettálás vonatkozásában nincs jelentős probléma, lényegesen az átlag felett szerepelt a masina. Jelen esetben ez kevésbé a Leica objektív érdeme, mivel ebben alapvető szerepe van a Venus Engine III képfeldolgozó áramkörnek, melynek egyik fő feladata, hogy a kromatikus aberrációt és a vignettálást szoftveresen korrigálja. Ennek fényében ilyen szempontból - mivel a gép a RAW formátumot nem ismeri - nem lehet megitélni az objektív teljesítményét, de nem is nagyon kell. A legtöbb felhasználó annak fog örülni, hogy az elkészített fotókon minimálisak a torzítások.
A képek minősége jó és részletgazdag, főleg alacsony ISO érzékenységnél. Összességében a látvány természetes, túlzásoktól mentes - esetenként kicsit túlságosan visszafogottnak, lágynak is tűnhet. Ez a jelenség főleg magas ISO-nál jelentkezik - ennek oka bizonyára a Venus Engine III zajcsökkentő funkciója, mivel a képzaj amúgy relatíve alacsony, de erről majd később.
Főleg a kültéri fotóknál tűnt fel, hogy hajlamos a gép kissé túlexponálni, pontosabban mondva a világos részek nem eléggé árnyaltak, csak minden fehér - ezek a részek szinte be vannak égve. A jelenség olyan mértékben van jelen, hogy a fotózáshoz nem értő felhasználók nem fogják észrevenni, főleg mivel egyébiránt szépek, élesek és színben gazdagok a fotók. Ha viszont valakit zavar, kültéri fotózásnál érdemes egy lépéssel visszavennie az expozíciót.
Az autofókusz viszonylag gyors és pontos, manuális fókusz viszont nincs a gépen - de ebben a kategóriában nem is kell. Kevés fény mellett működésbe lép az AF segédfény, mely szintén megbízhatóan működik. Örömteli, hogy a mai kiskompaktoknál már nem olyan rettenetesen lassú az autofókusz mint régebben - ezalól a DMC-TZ2 sem kivétel.
Mindent egybevetve jó és élvezetes nézegetni a DMC-TZ2-vel készített fotókat, különösen ha figyelembevesszük, hogy jelen esetben egy ilyen pici gépbe beletuszkolt rendkívül erőteljes zoom objektívről van szó. A Leica objektív kitett magáért: élesek, részletesek és színben gazdagok a géppel készített fotók, a hibák pedig jellegük és mértékük miatt nem befolyásolják nagy mértékben a végső eredményt.
Makrózáskor viszont azonnal feltűnik, hogy az általában megszokottól messzebb kell helyezni a lencsét a tárgytól: ha nagylátószögben 5 cm-nél közelebb helyezkedünk, a gép pittyegve jelzi, hogy nem tud fókuszálni. Zoomoláskor a helyzet tovább romlik, olyannyira, hogy telemakró állásban esetenként nem is lehet tipikusnak mondható közeli távolságba helyezkedni a fotózni kívánt tárgyhoz. Ha a tűréshatáron belül maradunk, a géppel készített makrófotók szépek, élesek, színviláguk természetes. Összességében véve ebben a vonatkozásban a DMC-TZ2 konkurenseihez képest valamelyest alulmarad.
Érzékelő, képfeldolgozó áramkör
Az érzékelő 4:3, 3:2 és 16:9 oldalarányú képeket produkál kizárólag tömörített, JPG formátumban. A 7.2 effektív megapixeles CCD teljesítményét nagyban befolyásolja a fentebb már említett Venus Engine III képfeldolgozó áramkör ténykedése. A képzaj ugyanis - legalábbis a mai nagyfelbontású kompaktokhoz képest - elég alacsony. Az éremnek viszont két oldala van, az ISO érzékenység növelésével párhuzamosan a képek láthatóan veszítenek részletgazdagságukból - ebből látszik, hogy magas érzékenységnél a Venus Engine III mennyire erőteljes zajcsökkentést hajt végre.
Alapvetően ISO100-nál ezzel semmilyen probléma nincs, a képek szépek és részletgazdagok, ISO200-nál még elfogadható a helyzet, de ettől felfelé már észlelhető a részletek elmosódása és fokozatosan romlik a helyzet - hangsúlyozom, nem képzaj hanem a részletek elvesztése vonatkozásában. A DMC-TZ2-vel tehát továbbra is fennáll az aranyszabály: lehetőség szerint minél alacsonyabb ISO érzékenységet kell használni.
ISO 100, 200, 400, 800, 1250
Vaku
A vaku kategóriájának megfelelően működik, nagylátószögben körülbelül 4-5 méterig használható. Vakuzáskor a színek szépek és természetesek, az expozíció mindig pontos, a vörösszem hatás csökkentése viszont szinte nem csinál semmit. Ez valószínűleg annak is betudható, hogy maga a vaku nagyon közel van az optikához. Vaku üzemmódok vonatkozásában a szokásos lehetőségek közül választhatunk.
Vaku nélkül és vakuval készült felvételek
Sorozatfelvétel, videorögzítés
Videorögzítésből jól vizsgázott a DMC-TZ2, hiszen szélesvásznú, 840 x 480, vagy sima 640 x 480 pixeles felvételeket képes készíteni 30 képkocka/másodperc sebességgel. A hozzátartozó felvett hang minősége viszont sajnos elég gyenge. A gép a felvett anyagot .MOV formátumban tárolja. Emiatt videózáshoz feltétlenül minél nagyobb memóriakártyát érdemes vásárolni a géphez, mivel egy 2 GB-os SD kártyára kevesebb mint 25 perc mozgókép fér rá. Felvétel közben nem lehet zoom-olni, a megfelelő gyújtótávolságot ezért a gomb megnyomása előtt kell kiválasztani. Videózás közben is rendelkezésre áll az optikai képstabilizátor, ami nagyot javít a felvett videók élvezhetőségén.
A DMC-TZ2-ben nincs sorozatfelvételi mód. Mivel ez szinte képtelenségnek tűnik, meg kell jegyeznünk, hogy a nagyobb testvér a fentebb említett dolgokon kívül ebben is különbözik, ugyanis a TZ3-ban háromféle sorozatfelvételi mód is van.
Áramellátás
Egy 1000 mAh-es Li-ion akkumlátor táplálja a DMC-TZ2-t, melyhez a csomagban egy külső hálózati töltő tartozik. Az akkumulátor hatásfoka jó, egy feltöltéssel 270 képet lehet csinálni. Ebben a Venus Engine III-nak is alapvető szerepe van.
Összegzés
TZ (Travel Zoom) - tehát utazásra szánt fényképezőgépről van szó, és ebből a szempontból nézve kitűnő gép a Panasonic DMC-TZ2. Mérete elég kicsi ahhoz, hogy beleférjen a kiskompakt kategóriába, miközben nagyon erőteljes zoom objektív van benne, ami ráadásul 28 mm-es nagylátószögről indul. Az opikai képstabilizálás óriási előny, és minden felhasználónak hasznára válik, maga a gép pedig fémházával és robusztus felépítésével eléggé strapabírónak tűnik ahhoz, hogy kibírja a városnézések közbeni igénybevételt. Emelett szép a gép külleme, fogása kellemes - élvezet vele a fotózás.
Akárhogy is nézzük, a magas érzékenység miatti képminőséggel kapcsolatos negatív jelenségeken kívül - aminek jellege és mértéke abszolút nem kritikus - semmi rosszat nem lehet mondani a DMC-TZ2-ről, sőt. Utazáshoz, családi és hobbifotózáshoz kitűnő, bátran ajánlható gép.
Előnyök, hátrányok
+ 10-szeres zoom
+ nagylátószög
+ alacsony torzítás és aberrációk
+ képstabilizálás
+ jó minőségű fémház
+ kis külső méret
+ pontos és gyors autofókusz
+ jó minőségű videó
|
- magas ISO-nál részletek vesztése
- nincs sorozatfelvétel (TZ3-nál van)
- viszonylag gyenge makróteljesítmény
|
A fényképezőgépet a FotoMarket bocsátotta rendelkezésünkre.